21aug

We denken er allemaal wel eens aan: vermageren! De hoeveelheid informatie die beschikbaar is over vermageren en gewicht verliezen is haast oneindig, maar juist daardoor is het soms moeilijk om het bos door de bomen te zien. Als je de uitdaging aan wilt gaan en een bepaald aantal kilo’s wilt verliezen, dan is het risico dat je door de massa aan informatie zelfs geen zin meer hebt om eraan te beginnen. En dat is natuurlijk ook niet de bedoeling!

Natuurlijk mag je je daardoor niet laten tegenhouden en is het gewoon een kwestie van een duidelijk doel te stellen en een al even duidelijk stappenplan te volgen. Er zijn heel wat manieren om te vermageren (sommige al doeltreffender dan andere), maar hieronder vind je 5 van de beste methodes die je kan toepassen om sneller een gezonder gewicht te hebben én dat ook te blijven behouden!

5 goede manieren om te vermageren

Om te vermageren moet er aan bepaalde criteria worden voldaan. Zo moet je dagelijks energie-inname over een bepaalde periode kleiner zijn dan de hoeveelheid calorieën die je verbruikt. Houd er wel rekening mee dat gewoon lichaamsgewicht verliezen niet altijd gezond is; het is vooral de bedoeling om lichaamsvet te verliezen, aangezien het dat vet is dat een negatief effect heeft op je gezondheid. Spiermassa daarentegen zorgt dan wel voor een hoger getal op de weegschaal, het maakt je juist gezonder.

Er zijn heel wat manieren om op een gezonde manier te vermageren. Een overzicht vind je hieronder!

sporten1. Ga regelmatig sporten

Een van de beste manieren om lichaamsvet te verliezen is door regelmatig aan beweging te doen. Niet alleen zorgt sporten er voor dat je meer calorieën verbrandt (waardoor je dus ook gemakkelijker vet zal verliezen), daarbij verbetert het je conditie en maakt het je op ontelbare manieren veel gezonder. Een goede tip is om naast conditietraining (zoals lopen of fietsen) ook met gewichtjes te sporten. Zo maak je je spieren sterker en zal je basaal metabolisme verhogen. Dit zorgt op zijn beurt dan weer voor een snellere verbranding van calorieën doorheen de dag.

Een goede richtlijn zou zijn om 3 keer per week matig intensief te sporten, tot een uurtje lang. Natuurlijk is het wel een goed idee om elke dag wat te bewegen. Wissel cardio-activiteiten zoals lopen af met wat krachttraining en afvallen wordt meteen een stuk gemakkelijker. Vind je het een uitdaging om regelmatig te gaan sporten? Vraag dan eventueel aan een vriend, vriendin of familielied om mee te gaan. Samen bewegen is niet alleen leuker, het zal de tijd ook sneller doen gaan én het neemt een deel van je dagelijkse stress weg!

2. Let op je eten, maar drijf het niet te ver!

Naast beweging is het natuurlijk belangrijk om aandacht te besteden aan wat je dagelijks eet. Veel mensen denken dat ze om af te vallen drastische maatregelen moeten nemen en maar beter meteen al hun maaltijden halveren. Hoewel dit natuurlijk zorgt voor een sterke vermindering van het aantal calorieën dat je een, manieren om te vermagerenbrengt het veel negatieve gevolgen met zich mee. Zo gaat je lichaam bij een heel groot tekort aan calorieën in overlevingsmodus, waardoor je juist vet zal blijven opslaan. Daarbij maakt het je afvaldoelen niet bepaald aangenaam: uit eten met vrienden of familie kan niet meer en je voeding wordt dan snel een bron van stress in plaats van iets waarvan je kan genieten.

Probeer vooral meer groenten te eten, aangezien je hierdoor sneller verzadigd zal zijn en toch wat minder calorieën binnen zult hebben. Daarbij is het een goed idee om een zo groot mogelijk aandeel van je voeding natuurlijk en onbewerkt te houden. Vermijd vettig eten, fast-food en toegevoegde suikers zoveel mogelijk, aangezien deze zorgen voor een grotere vetopslag en ook een direct negatief effect hebben op je gezondheid. Frietjes, koeken en ander fast-food bevatten grote hoeveelheden verzadigde vetten en suikers, die erg ongezond zijn, ontstekingen in de hand werken en daarbij boordevol lege calorieën zitten.

3. Maak het jezelf ook niet te moeilijk

Een van de meest voorkomende oorzaken van een mislukt vermageringsplan is te hoge verwachtingen in een te korte tijdspanne. Vaak willen mensen op een week tijd 5 kilo vermageren, maar dat is gewoon niet doenbaar. Hoewel het op zich mogelijk zou zijn om dat gewicht te verliezen op korte tijd, is het niet gezond en kan je het al zeker niet volhouden. Om heel snel te vermageren zou je haast niets meer mogen eten en dat heeft natuurlijk geen zin. Wil je gezond vermageren, probeer dan kleine doelen te stellen: een aantal kilo’s per maand bijvoorbeeld. Op die manier ben je gemotiveerder om eraan te beginnen én is de kans dat je je doel haalt ook veel groter.

Het is altijd een goed idee om de hulp van een voedingsspecialist of personal trainer in te schakelen, die je kan helpen om realistische doelen voor jezelf te stellen. Als je door iemand die kennis van zaken heeft wordt ondersteund, zal je ook veel zelfzekerder aan je vermageringsplan beginnen én het langer volhouden. Het is ook echter belangrijk dat je de lat niet té laag legt, aangezien je op die manier ook de motivatie zult verliezen om door te zetten. De gulden middenweg vinden is niet altijd gemakkelijk maar zolang je een doel wilt bereiken waarvan je weet dat je het met wat moeite kunt behalen, ben je al goed op weg.

4. Laat je begeleiden door een professional

Aansluitend op het vorige puntje kan ook gezegd worden dat de hulp van een diëtist of bijvoorbeeld een trainer in de fitness nog meer voordelen met zich meebrengt. Zo krijg je niet alleen een duidelijk plan voorgeschoteld, helemaal op basis van jouw lichaam, wensen en mogelijkheden, ook word je vooruitgang regelmatig onder de loep genomen. Hierdoor word je op een gezonde manier gestimuleerd om de verantwoordelijkheid voor je eigen levensstijl op te nemen. Daarbij kan een trainer je helpen bij het uitvoeren van bepaalde oefeningen, je informatie geven over welke intensiteit je moet aanhouden tijdens het sporten, enzovoort.

Een voedingsspecialist weet dan weer goed hoeveel calorieën je nodig zou hebben om te vermageren op een gezonde manier. Ook kan deze meer info geven over welke voedingsmiddelen je vooral nodig hebt en welke je best vermijdt. Kortom, de hulp van een trainer en/of diëtist inschakelen zal ervoor zorgen dat je gemakkelijker én op een gezondere manier vermagert. Daarbij leer je tijdens de begeleiding ook erg veel bij over afvallen en sporten, waardoor je uiteindelijk zelf over genoeg kennis zult beschikken om je lichaam altijd in goede conditie te blijven houden!

manieren om af te vallen5. Verminder het dagelijkse aantal koolhydraten

Eigenlijk sluit deze tip een beetje aan op nummer twee maar aangezien het beheren van je voeding om te vermageren toch wel erg belangrijk is, loont het de moeite om wat meer info te geven over koolhydraten. Eerst en vooral is het belangrijk dat je weet dat koolhydraten niet zomaar uit je voedingspatroon geschrapt kunnen worden. Als je dat wel doet, zal je inderdaad afvallen, maar een groot deel van dat gewicht zal vocht zijn. Zonder koolhydraten kunnen we niet optimaal functioneren, aangezien deze de belangrijkste bron van energie zijn voor zowel het lichaam als de hersenen. Daarbij geven ze je de energie om intensief te trainen, wat natuurlijk ook belangrijk is als je gewicht wilt verliezen!

De beste manier om koolhydraten te blijven eten en toch te vermageren, is door de hoeveelheid die je dagelijks eet te beperken. Je hoeft niet helemaal zoals een KETO dieet zonder koolhydraten te gaan, maar wél je inname goed bijhouden en tot een minimum beperken. Op die manier heb je genoeg energie om productief te zijn zonder dat het teveel aan calorieën als vet wordt opgeslagen. Ook hangt het aantal calorieën dat je uit koolhydraten haalt vooral af van hoe vaak en intensief je sport, dus houd daar rekening mee. Als je 5 maal per week intensief met gewichten sport, zal je meer koolhydraten nodig hebben dan iemand die 3 keer een halfuurtje per week gaat wandelen!

Nog enkele handige tips om af te vallen

Bovenstaande tips en methodes om af te vallen zullen je op weg helpen om je doelen te bereiken. Maar dan nog is het belangrijk dat je weet wat je kan verwachten van je vermageringsplan en hoe deze methodes je kunnen helpen? Zoals vermeld is vermageren niet hetzelfde als vet verliezen. Vermageren kan door watergewicht, spiermassa of vet te verliezen maar die eerste twee zijn niet noodzakelijk om gezonder te zijn (integendeel, spiermassa verliezen zal ervoor zorgen dat je minder fit bent!).

Het verliezen van vet is een traag proces en daarom is een duidelijk plan over een langere periode essentieel. Als je je laat begeleiden door een voedingsdeskundige en/of een trainer, dan zullen deze een doel stellen van bijvoorbeeld 5 kilo vetverlies op één maand tijd (Afhankelijk van je huidige gewicht, je beschikbare tijd en je eigen discipline zal dat doel haalbaar zijn, of niet, het is slechts een voorbeeld).

Zodra je met je nieuw voedingspatroon begint, regelmatig sport en consistent blijft, zullen de veranderingen zich beginnen duidelijk maken. Er zijn echter nog andere maatregelen die je kan nemen om het verliezen van vet gemakkelijker en gezonder te maken:

– Slaap minstens 8 uur per nacht. ‘s Nachts verbruikt ons lichaam vooral vet als energie en daarbij zorgt voldoende slaap ervoor dat stresshormonen lager blijven. Genoeg slapen is dus van levensbelang om op een gezonde manier te vermageren!

– Genoeg water drinken. Zonder water, geen leven – en het is ook heel belangrijk als je wilt vermageren! Water maakt het voor het lichaam mogelijk om afvalstoffen af te voeren en garandeert dat onze cellen optimaal blijven werken. Op sportdagen is minstens 2 liter aangeraden (afhankelijk van je gewicht, hoe veel je zweet, enzovoort).

– Stress vermijden. Stress is een no-go als je op een duurzame manier vet wilt verliezen. Stresshormonen zorgen ervoor dat het lichaam calorieën sneller gaat opslaan als vet en daarbij wordt door hormonen als adrenaline en cortisol spiermassa afgebroken. En die wil je juist houden. Probeer dus de stress in je dagelijkse leven te minimaliseren!

– Zonlicht is ook belangrijk. Het hoeft waarschijnlijk niet gezegd te worden, maar genoeg zonlicht is ook essentieel als je wilt afvallen. Niet alleen vermindert het je stress, ook zorgt het voor de aanmaak van vitamine D (een van de belangrijkste vitamines voor een goede gezondheid). Het zal je niet helpen om snel gewicht te verliezen, maar het is wél een mooie toevoeging.

Als je van deze tips een gewoonte kunt maken, zal het verliezen van vet zoveel gemakkelijker gaan. Daarbij ben je zeker dat je op die manier gezond afvalt waardoor je je nieuwe gewicht ook zult kunnen blijven aanhouden. Vermageren is in tegenstelling tot wat veel mensen denken een langdurig proces. De duur van dat proces is afhankelijk van wat je doelgewicht is, je levensstijl en hoe snel je van nature reageert op training en gezonde voeding. Wel is het een feit dat iedereen op een gezonde manier vet kan verliezen, als je het maar volhoudt!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.