01nov

Onze wereld zit vol met verleidingen. Kijk alleen maar eens in de supermarkt. Feit is dat groente en fruit veel duurder zijn dan ongezondere voedingsmiddelen. In onze huidige samenleving is het daardoor heel verleidelijk geworden om een ongezonde keuze te maken. Dat is voor één keer natuurlijk niet erg, maar wel als het een gewoonte wordt. Kijk alleen maar naar de huidige gezondheidscijfers. We kampen steeds meer met overgewicht en ook het risico op hart- en vaatziekten neemt toe. Juist in een tijd waarbij gezondheid belangrijker is dan ooit. Hoog tijd om daarom jouw levensstijl eens onder de loep te nemen. Wat kun je veranderen? En hoe maak je gezondere keuzes in het leven? Hier vind je enkele handige tips.

meer bewegenMeer bewegen

De meeste mensen halen de aanbevelen hoeveelheid beweging van 30 minuten per dag niet. Dat is zorgelijk, want dit helpt niet alleen overgewicht in de hand… maar zorgt er ook voor dat mensen sneller depressief raken en minder lekker in hun vel zitten. Daarom is het met name belangrijk om meer te bewegen wanneer je over een gezondere levensstijl wilt beschikken. Kies voor een sport waar jij je prettig bij voelt. Neem bijvoorbeeld een abonnement bij de fitness in kortwijk, zo beschik je ook nog eens over een spreekwoordelijke stok achter de deur.

Je hoeft niet direct te gaan sporten als je meer wilt bewegen. Je kunt ook enkele kleine aanpassingen in je alledaagse leven doen. Pak bijvoorbeeld de fiets in plaats van de auto. Ga lopend naar de supermarkt. Neem de trap in plaats van de lift. Dit zijn kleine dingetjes die jou al snel aan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid beweging kunnen helpen.

Verdeel voedingsmiddelen niet in ‘gezond’ of ‘ongezond’

Wanneer we spreken over het maken van gezondere keuzes, lijkt het soms alsof je alleen maar groente en fruit mag eten. Niets is echter minder waar. De grootste fout die je kunt maken is voedingsmiddelen onderverdelen in ‘gezond’ en ‘ongezond’. Zo werkt het simpelweg niet. Uiteraard zullen bepaalde voedingsmiddelen over betere bestanddelen beschikken, maar dit betekent niet dat je lichaam direct een klap krijgt wanneer je een keer voor een ‘ongezond’ product kiest. Al het eten werkt als benzine voor je lichaam. Het brengt je lichaam op gang. Je kunt in principe dan ook alles eten, zolang je maar de juiste balans vindt. Door gevarieerd te eten, help je je lichaam veel beter op weg.

Stel doelen

Het is moeilijk om zomaar een weg in te slaan als je niet weet waar je het precies voor doet. Gezond worden is immers een zeer breed begrip. Daarom is het belangrijk om prioriteiten te stellen en kleinere doelen aan te grijpen. Denk bijvoorbeeld aan het verliezen van enkele overtollige kilo’s, een strakkere buik zodat je je prettiger voelt in bikini of  simpelweg meer energie, zodat je niet meer aan het hijgen bent als je een trap oploopt. Je kunt voor grote en/of kleine doelen kiezen om jouw gezonde levensstijl te behalen en te behouden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.