01jan

Vitamine D is één van de belangrijkste vitaminen die er zijn om het menselijk lichaam in een goede gezondheid te houden. Hoewel vaak wordt gezegd dat we vitamine D eigenlijk in voldoende hoge dosissen uit gewone voeding kunnen halen, kan het tijdens de herfst en winter nooit kwaad om daar een schepje bovenop te doen. Supplementen zijn in dat geval een goed idee!

Als je nog altijd op zoek bent naar de beste vitamine D supplementen voor je lichaam, dan kan het onderstaande overzicht je zeker helpen. Waarom is vitaminen D nu precies belangrijk en welke supplementen kies je het best? Deze en nog meer vragen worden hieronder beantwoord!

vitamine d voedingWat is vitamine D en hoe werkt het?

Eerst en vooral is het belangrijk dat er meer informatie wordt gegeven over wat vitamine D precies is. Vitamine D is een vetoplosbare vitamine, die in het lichaam kan worden opgeslagen. Dit in tegenstelling tot wateroplosbare vitamines, zoals vitamine C, die niet opgeslagen worden. Vitamine D heeft tal van belangrijke functies in het lichaam. Hieronder lees je meer over de vitamine D voordelen en vitamine D werking:

1. Gezonde botten en gewrichten

Een van de belangrijkste functies van deze vitamine is het in stand houden van de botten en gewrichten. Vitamine D werkt immers samen met calcium om de opbouw en het herstel van botten te reguleren en te optimaliseren. Mensen met een tekort aan calcium of vitamine D kunnen er goed aan doen om een supplement te nemen voor beide!

2. Een sterk immuunsysteem

Een andere belangrijke functie van vitamine D is het sterk houden van het menselijke immuunsysteem. Dit immuunsysteem beschermt het lichaam tegen virussen, bacteriën en andere soorten pathogenen, die ziekte zouden kunnen veroorzaken. Voldoende vitamine D innemen via voeding en supplementen is dus erg belangrijk!

3. De werking van de spieren

Een andere belangrijke functie van deze vitamine is dat het bijdraagt tot de werking van de spieren. Bepaalde vitaminen en mineralen zijn essentieel om de samentrekking van spiervezels goed te laten verlopen, en deze vitamine is daar één van. Vitamine D werkt hierbij samen met calcium, magnesium en andere, zodat de spieren goed blijven werken.

Dit zijn slechts enkele van de belangrijkste functies van vitamine D. Ten gevolge van de lage hoeveelheid voedingsstoffen in voedingsmiddelen tegenwoordig is het risico op een tekort aan vitamine D reëel. Wat zijn nu enkele van de symptomen van zo’n tekort? Hieronder lees je meer, zodat je jezelf goed tegen een tekort kunt beschermen!

Symptomen van een tekort aan vitamine D

Bepaalde mensen hebben last van symptomen die te wijten zouden kunnen zijn aan een tekort aan vitamine D. Een duidelijk overzicht:

– Botontkalking of rachitis (skeletmisvormingen). Bepaalde mensen hebben tijdens de ouderdom of de groei last van botproblemen, zoals osteoporose en rachitis. Deze aandoeningen zijn vaak te wijten aan een tekort aan vitamine D.

– Een zwak immuunsysteem. Daarbij zal een tekort aan vitamine D ook gevolgen hebben voor het immuunsysteem. Hoe minder vitamine D, hoe zwakker het is en hoe groter het risico op ziektes als griep en verkoudheid.

– Spierzwakte. Ten slotte zal een tekort aan vitamine D ook een effect hebben op de werking van de spieren. Als deze niet goed kunnen samentrekken, kunnen er spierkrampen of zwakte ontstaan.

De verschillende soorten vitamine D

Vaak wordt gesproken over vitamine D, maar eigenlijk zijn er meerdere vormen van deze vitamine, namelijk vitamine D2 en vitamine D3. Deze laatste komt voor in de huid van de mens en is een gevolg van het effect van zonlicht op het lichaam. Het is dus ook deze vitamine, die ook wel cholecalciferol wordt genoemd, die in supplementen terug te vinden is. Ook vitamine D2 is echter in voeding en supplementen terug te vinden, hoewel de werking ervan een stuk minder sterk is.

Hoeveel vitamine D3 heb je precies nodig per dag?

Als je op zoek bent naar een supplement met vitamine D3, dan is het natuurlijk belangrijk dat je op voorhand weet hoeveel je precies nodig hebt. De nodige hoeveelheid hangt vooral af van je leeftijd, maar ook andere factoren kunnen daar een invloed op hebben. Een overzicht:

– Voor kinderen en mensen tot 70 jaar: 10 microgram vitamine D per dag
– Voor mensen ouder dan 70 jaar: 20 microgram vitamine D
– Voor risicogroepen, zoals zwangere vrouwen, worden specifieke richtlijnen gegeven

De richtlijnen voor deze vitamine zijn dus relatief eenvoudig te bereiken. Zonlicht en gezonde voeding dragen zeker bij tot een goede opname, maar in veel gevallen is een supplement noodzakelijk om het lichaam in optimale gezondheid te houden!

Symptomen van een teveel aan vitamine D3

Hoe belangrijk vitamine D3 ook mag zijn, het is wel degelijk mogelijk om er een teveel van te hebben. Hoewel het niet vaak voorkomt, kan het zijn dat bij inname van een hoge dosis bepaalde symptomen ontstaan. Hieronder een duidelijk overzicht:

1. Schade aan organen en bloedvaten

Bij een langdurige te hoge inname kan het har beschadigd worden, maar eveneens de nieren en bloedvaten.

2. Misselijkheid en verminderde eetlust

Ook kan een teveel aan vitamine D3 zorgen voor misselijkheid en een veranderende eetlust. Dit heeft vaak te maken met het soort supplement dat gegeven wordt!

3. Slaperigheid en obstipatie

Ten slotte kan een teveel aan vitamine D3 ook effecten hebben op de slaap, waardoor slaperigheid ontstaat. Een ander effect mogelijk effect is obstipatie.

Welke vitamine D is het beste?

Nu duidelijk is waarvoor vitamine D zoal belangrijk is, blijft er nog de vraag: welk supplement moet je precies nemen? Er bestaan tegenwoordig zoveel verschillende mogelijkheden dat het moeilijk is om het bos door de bomen te zien. Gelukkig vind je hieronder een duidelijk overzicht van de vitamine D3 beste getest op de markt van vandaag. Op die manier kan je sneller filteren en weet je dus ook zeker dat je enkel kwaliteit in huis haalt!

1. Vitamine D van Nextgen Science

Op de eerste plaats staat het vitamine D supplement van Nextgen Science. Dit merk pakt uit met indrukwekkende voordelen en supplementen. Zo bieden ze enkel supplementen aan die wetenschappelijk zijn getest én onderbouwd. Je bent dus altijd zeker van een goede kwaliteit. Daarbij worden ook enkel de beste premium ingrediënten gebruikt, die op de best mogelijke manier worden samengesteld.

vitamine d3Een ander voordeel van een vitamine D supplement van Nextgen Science is dat het getest is door een onafhankelijk labo. Dat garandeert dat het supplement geen verboden of schadelijke stoffen bevat, en zodoende dus zeker bijdraagt tot een goede gezondheid. Ten slotte geeft het merk bij elk product een zogenaamde ISO certificaat, een soort van garantie voor goede kwaliteit. Als je op zoek bent naar een superieur merk voor een superieur vitamine D supplement, dan zit je bij Nextgen Science dus zeker goed!

2. Fultium D-3

Vervolgens is er ook het vitamine D supplement Fultium D-3, dat eveneens met tal van unieke eigenschappen en voordelen komt. Zo is het supplement speciaal ontwikkeld om te voldoen aan de verhoogde behoeftes van verschillende mensengroepen, zoals zwangere vrouwen en kinderen die groeien. Daarbij zijn de capsules samengesteld op basis van olie, waardoor ze gemakkelijker worden opgenomen en in het lichaam bewaard. Elke capsule bevat 800 eenheden of 20 microgram vitamine D3. Genoeg dus om elke leeftijdsgroep van voldoende vitamine D3 te voorzien!

Ten slotte bevatten de supplementen van Fultium D-3 geen lactose, suiker, allergenen, gluten of zout. Als je zoekt naar een vitamine D supplement dat ook écht gezond is en geen ongewenste effecten heeft op je lichaam, dan is Fultium D-3 een goede optie!

3. Solgar vitamine D3

Ten slotte is er ook de Solgar vitamine D3, een supplement dat eveneens tal van voordelen biedt. Eerst en vooral is dit supplement interessant vanwege de verpakking: het gebruik van een glazen flesje verzekerd dat de capsules altijd beveiligd zijn tegen te veel zonlicht. Hierdoor blijven ze langer hun werking behouden. Daarbij bevatten de capsules ook een grote hoeveelheid vitamine D3, namelijk tot wel 100 microgram – meer dan voldoende dus om een bestaand tekort het hoofd te bieden!

Daarbij zijn de capsules ook plantaardig, wat het supplement geschikt maakt voor zowel vegetariërs als veganisten. De combinatie van een langere houdbaarheid, een hoge dosis en beschikbaarheid voor alle soorten groepen op basis van eetpatroon, maakt dit supplement zeker een goede kandidaat.

Het belang van kwalitatieve supplementen

Het is duidelijk dat bepaalde supplementen een betere kwaliteit garanderen dan andere. Als je je gezondheid ernstig neemt, is het belangrijk om énkel het beste van het beste te kiezen. Op die manier neem je geen enkel risico, en ben je zeker dat je lichaam alle vitamine D3 krijgt die het nodig heeft.

Heb je vragen over vitamine D, hoe het werkt en wat de werking ervan precies inhoudt? Of ben je gewoon op zoek naar het beste supplement voor jouw situatie en lichaam? Het advies van een specialist of gespecialiseerd verdeler van supplementen kan je zeker helpen. Professionele kennis en hulp, alsook een duidelijke vergelijking van verschillende soorten supplementen, kunnen het gemakkelijker maken om precies het vitamine D supplement te vinden dat je nodig hebt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.