13mrt

Het is je eindelijk gelukt! Je bent een aantal kilo kwijt maar nu is het tijd voor het volgende avontuur. Op gewicht blijven. Klinkt makkelijk, maar in de praktijk gaat het helaas toch vaak fout. Je bent al snel geneigd om terug te vallen naar je oude gewoonte waardoor je snel weer aankomt. Wij hebben de zeven beste tips voor je verzameld om op gewicht te blijven.

Tip 1. Voorkom dat je stress hebt

Eén van de grootste boosdoeners waarom het niet lukt om op gewicht te blijven is stress. Wanneer je in een stressvolle situatie zit krijg je de neiging om meer te eten. In de meeste gevallen gaat het dan ook om trek in ongezonde dingen. Zorg er daarom voor dat je positief in het leven staat. Vindt een baan waar je blij van wordt, sport regelmatig en doe dingen die je leuk vindt. Lukt het je niet om te leren omgaan met stress kun je de hulp inschakelen van de huisarts. Je zult dan doorverwezen worden naar een praktijkondersteuner.

Tip 2. Tel je calorieën

Als je niet weet wat je dagelijks naar binnen werkt is de kans groot dat je teveel calorieën tot je neemt. Dit kan resulteren in een terugval naar een oude, slechte eetgewoonte. Om dit te voorkomen kun je je calorieën tellen met behulp van bijvoorbeeld een app op je smartphone. Je kunt alle maaltijden invoeren en vervolgens worden de calorieën berekend. Zo weet je ook gelijk of er ‘s avonds nog ruimte is voor iets lekkers.

RegelmaatTip 3. Regelmatig eten

De derde tip heeft ook te maken met voeding. Het is belangrijk dat je een regelmatig eetpatroon hebt. Plan vaste tijden in voor je maaltijden maar ook voor je tussendoortjes. Je raakt eraan gewend en zo verklein je de kans dat je iets extra’s neemt. Zorg dat je het eetpatroon ook aanhoudt wanneer het weekend is of wanneer je op vakantie bent. Voor je het weet eet je weer op de verkeerde manier en neemt je gewicht toe.

Tip 4. Bereid je voor wanneer je buiten de deur eet

Het komt natuurlijk ook wel eens voor dat je het niet in de hand hebt wat je precies gaat eten. Bijvoorbeeld als je uit eten gaat met familie of als je naar een verjaardagsfeest gaat. Het is helemaal niet erg om een keer een stuk taart te eten of wat extra’s te bestellen op de kaart. Als je weet dat je meer calorieën binnen gaat krijgen kun je de dagen daarvoor een aantal calorieën minder innemen zodat het compenseert. Je moet natuurlijk wel kunnen blijven genieten.

Tip 5. Beloon jezelf

Op gewicht blijven kan moeilijk zijn en het als je lukt mag je best trots zijn op jezelf! Als je niet bent aangekomen mag je jezelf best eens trakteren op iets leuks. Geef jezelf eens iets cadeau wat je al heel lang wilt hebben. Om bestel een keer een lekkere pizza. Dit kun je bijvoorbeeld om de zoveel maanden doen zodat je een reden hebt om gemotiveerd te blijven.

Tip 6. Regelmatig op de weegschaal staan

Als je op gewicht wilt blijven is van groot belang dat je regelmatig op de weegschaal gaat staan. Zo weet je precies wanneer je eventueel bent aangekomen en dat je je calorie-inname tijdelijk moet verminderen. Zorg er wel voor dat je altijd weegt op hetzelfde tijdstip anders is het gewicht mogelijk niet correct, en kies als dat binnen je budget past zeker voor een slimme weegschaal die je goed op de hoogte kan houden van je evolutie/bewegingen in je gewicht.

Regelmatig op de weegschaal staan

Tip 7. Zorg dat je voldoende beweegt

Dan zijn we aangekomen bij de laatste tip. Deze zag je mogelijk al aankomen. Als je  het gewicht wilt behouden wat je nu hebt is het belangrijk om voldoende te bewegen. Sporten is een optie maar als je dat niet leuk vindt of geen tijd voor hebt hoeft dat niet. Je kunt ook een wandeling maken in de buurt of een stuk gaan fietsen. Probeer iedere dag minimaal 10.000 stappen te zetten. Hoe meer beweging je hebt hoe meer calorieën je verbrandt.

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.