21sep

Zoals iedereen tegenwoordig weet, behoort sporten tot een gezonde levensstijl. Het is daarbij ook een manier om af te vallen wanneer je een paar kilo’s kwijt wilt. Toch is het ook mogelijk om af te vallen zonder sporten. Het kan namelijk zijn dat je er simpelweg geen tijd voor hebt en een bezoek aan bijvoorbeeld de sportschool niet in je drukke schema in kan passen. Als je dan toch wilt afvallen zijn er een paar manieren waarop je dit wel kunt realiseren zonder te sporten. Houd hierbij rekening met het feit dat elk pondje echt door het mondje gaat.

sportenJe lichaam verbrandt een groot deel

Als eerste is het goed je te realiseren dat je met sporten maar een klein gedeelte van de calorieën die je binnenkrijgt ook verbrandt. Je spieren doen dit werk, maar rond de 80% van de energie die je dankzij het voedsel binnenkrijgt wordt gebruikt door je hart, longen, brein en immuunsysteem. Dit werkt allemaal al vanzelf en hiervoor hoef je dus helemaal niet te gaan sporten.

Elke dag opnieuw haalt je lichaam zelf de energie uit het eten dat je binnenkrijgt en zorgt ervoor dat een groot gedeelte van de calorieën door je lichaam gebruikt worden. Deze calorieën worden dus steeds verbruikt door je lichaam zonder dat je hiervoor hoeft te bewegen.

Verminder je suikerinname

Wanneer het op voedsel aankomt, eten we veel te veel suiker en hier zou je dus al eens op kunnen letten. De maximale dosis is normaal gesproken 25 gram. De maaltijden die je eet bestaan voor het grootste gedeelte uit koolhydraten en suikers. Witte rijst, brood en pasta zijn voor het lichaam net zo funest als geraffineerde suikers. Hoe meer suikers en koolhydraten je in je lichaam krijgt, hoe slechter dit voor je bloedsuikerspiegel is. Doordat je spiegel steeds verandert, zorgt dit ervoor dat je lichaam vet opslaat. Wanneer je er voor zorgt dat je bloedsuikerspiegel stabiel is, zul je uiteindelijk makkelijker af gaan vallen zonder dat je hiervoor echt hoeft te sporten.

Pas je voeding op de juiste manier aan

Alleen je bloedsuiker stabiel houden is niet genoeg om af te vallen zonder te sporten. Je voeding aanpassen is hierbij ook enorm belangrijk. Zorg ervoor dat je alle ongezonde producten in je huis gewoon weggooit of weggeeft. Doordat je dit voedsel niet in huis hebt, kom je ook niet in de verleiding om het op te eten. Onder dit soort voedsel valt bijvoorbeeld koekjes, snoepjes, chips en ook frisdrank behoort tot deze groep. Als je toch wat lekkers wilt eten, kun je beter kiezen voor de gezondere variant. Pak bijvoorbeeld een stuk fruit of een handje ongebrande en ongezouten nootjes. Op deze manier krijg je toch wat binnen, maar valt dit tot de goede en gezonde voedselgroep.

gezond ontbijt afvallenEiwitrijke maaltijden

Door ervoor te zorgen dat je meer voedsel eet dat rijk is aan eiwitten. Wanneer je meer eiwitten eet, zul je sneller het gevoel krijgen dat je vol zit. Dit zal dan ook langer voortduren waardoor je minder snel zin hebt in ander eten. Een goede gezonde eiwitrijke maaltijd is mogelijk ook caloriearm. Zo eet je toch een goed vullende maaltijd, maar krijg je niet teveel calorieën binnen. Zo kun je toch op een goede manier zonder te sporten afvallen. Begin de dag bijvoorbeeld al met een eiwitrijk ontbijt en zorg dat je goed van start gaat zonder honger. Tot de eiwitrijke producten behoren onder meer yoghurt en kwark en een eiwitshake is ook een goed idee.

Eet genoeg vezels

Als je graag wilt afvallen zonder sporten, dan zijn vezels ook van belang. Een vezelrijke maaltijd zorgt ervoor dat je langer een vol gevoel hebt na het eten. Zo wordt de kans dat je opnieuw honger krijgt en een snack pakt weer kleiner. Daarbij zorgen vezels er ook voor dat koolhydraten langzaam worden afgebroken en zo de energie die erin zit beter door je lichaam verwerkt wordt. Dit helpt bij het stabiel houden van je bloedsuikerspiegel en helpt je bij het afvallen. Ook zorgen vezels voor een hoger energielevel en kom je de dag eenvoudig door. Producten waar veel vezels in zitten zijn onder andere groentes, fruit, noten en volkoren en onbewerkte granen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.