05mrt

Je hebt je waarschijnlijk ook al dikwijls afgevraagd hoe het komt dat er elke dag haar achterblijft op je hoofdkussen of op je kam elke keer dat je hem gebruikt.

Er zijn enkele onmisbare voedingsstoffen die je haar nodig heeft om er goed uit te zien. Deze supplementen kunnen ook alopecia en andere haarproblemen voorkomen. Goede vitamine supplementen kunnen je al beschadigd haar herstellen.

Je bent wat je eet

Als het op gezondheid en welzijn aankomt, is je hele werkelijkheid samengevat in de beroemde zin: “Je bent wat je eet.”

Als je op de juiste manier eet, zal je algemene lichamelijke conditie beter zijn en zal je huid en haar ook mooi en gezond zijn. Omgekeerd, als je niet goed eet en niet de voedingsstoffen binnenkrijgt die je lichaam nodig heeft, zal je hele uiterlijk daaronder lijden.

Vitaminen, mineralen, aminozuren en andere elementen kunnen het uiterlijk van je haar beïnvloeden. Een evenwichtige voeding die ons voldoende noodzakelijke voedingsstoffen levert, zal je dus helpen om je huid en ons haar er beter te laten uitzien. Maar meestal zul je ook supplement nodig hebben voor een maximale opname.

Een tekort aan vitaminen kan alopecia veroorzaken

Inderdaad, zoals we al eerder zeiden, kan een vitaminetekort verantwoordelijk zijn kaalheid. Als dit het geval is, is het goede nieuws dat dit type alopecia, veroorzaakt door een gebrek aan vitaminen, in korte tijd kan worden teruggedrongen door je voeding in evenwicht te brengen en, in dit geval, door enkele vitaminesupplementen te nemen. Wanneer je alopecia echter veroorzaakt wordt door genetische factoren, hormonale factoren, schimmelaantastingen, enz. zal deze niet verdwijnen, hoe compleet de vitaminecocktail ook is.

vitamines voor haarDrie vitaminen voor gezond haar

B-vitamines zijn nodig voor gezond haar, een gezonde huid en gezonde nagels. Deze vitaminen bevorderen de celregeneratie, helpen bij de stofwisseling waardoor je de voedingsstoffen in alles wat je eet kunt “benutten”, bevorderen de bloedsomloop en de vorming van nieuwe cellen (voor de huid en voor de aanmaak van nieuw haar en weefsel). Ze maken eiwitten aan en beïnvloeden het hormonale stelsel.

Veel van de vitaminen uit de B-groep zijn je bekend omdat ze met grote nadruk worden aangeprezen in verrijkte voedingsmiddelen of cosmetische producten. Laten we ook eens kijken waar we ze van nature kunnen vinden en wat hun functie in ons lichaam is.

Vitamine B3 (Niacine)

Niacine is een schimmeldodende vitamine, werkzaam tegen  eczeem; het heeft een antidepressieve werking, verlaagt het cholesterolgehalte, verwijdert gifstoffen uit het lichaam en grijpt in het proces van collageenvorming, waardoor het nodig is voor de goede werking van de huid- en de haarcellen. Het is een veelgebruikt bestanddeel van anti-aging cosmetica en heeft een effect op het verwijden van bloedvaten en haarvaten. Het  verbetert het uiterlijk van de huid en de doorbloeding van de hoofdhuid, stimuleert de haargroei en voorkomt haaruitval. Niacine zit in eieren, zuivelproducten, selderij en rode bieten

Ook als supplement is vitamine B3 het bekend voor haarverzorging. Het is onmisbaar voor de synthese van keratine en het voeden van de follikels. Vitamine B3 bevordert ook de microcirculatie in de hoofdhuid. De structuur van het haar wordt ook versterkt, zozeer zelf dat een tekort direct verband houdt met haaruitval.

Vitamine B7 (biotine), de schoonheidsvitamine

Biotine, ook bekend als vitamine H, is een van de belangrijkste stoffen voor gezond haar. Het draagt bij tot het metaboliseren en de vorming van aminozuren waaruit het eiwit keratine is opgebouwd. Dat is noodzakelijk voor de vorming van haar, nagels en huid. De inname van biotine herstelt de haarfollikels, stimuleert de haargroei en versterkt het haar door te voorkomen dat het er zwak en breekbaar uitziet. Het voorkomt ook dat het uitvalt. Je kunt vitamine B7 in biergist, bruine rijst, bananen, aardbeien en tomaten. Maar je vult het natuurlijke sneller aan met een voedingssupplement.

De formules van de supplementen  zijn in de loop van de tijd geperfectioneerd om te zorgen voor nauwkeurig uitgebalanceerde producten die kunnen voldoen aan de gezondheidsbehoeften van je haar. De meeste producten zijn vrij van genetische manipulatie, gluten, lactose, vulstoffen en conserveringsmiddelen.

Vitamine C is nuttig voor het haar

Zonder de juiste hoeveelheid vitaminen kan je haar broos, droog en breekbaar worden.

Deze vitamine helpt de bloedcirculatie te verbeteren en daardoor de haarvaten te herstellen. Dit is vooral belangrijk om sterk en dik haar te krijgen. Het enige wat je moet doen is ervoor zorgen dat je de juiste hoeveelheid via je voeding binnenkrijgt ofwel via een voedingssupplement. Wat je voeding betreft gaat er niets boven een gezonde kom aardbeien of een mooi bord ananas in de ochtend. Met meer vitamine C zul je beter voelen en zul je snel het verschil zien aan de kwaliteit van je haar.

De vitamine helpt het lichaam ijzer uit plantaardig voedsel te absorberen, en omdat het een krachtige antioxidant is, kan het vrije radicalen bestrijden die het lichaamsweefsel kunnen beschadigen, waaronder natuurlijk ook het haar. Een tekort aan deze vitamine kan huid, nagels en haar broos maken, en zelfs leiden tot haaruitval.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.